
Baju putih lengan pendek dan seluar pendek biru dibelek hampir setiap hari. Sepasang kasut getah yang juga berwarna putih dicuba untuk sekian kalinya sebelum disusun semula disudut anjung rumah beratap rumbia. Keghairahan yang amat luar biasa meyusup ke seluruh urat nadi untuk menempuh alam baharu persekolahan. Kuku tangan dan kaki yang selama ini berkarat awal-awal lagi dipotong pendek menggunakan pisau cukur malah, dikikis agar kelihatan putih. Daki-daki di badan disental semahunya oleh emak semasa mandi di parit berair payau gambut di hadapan rumah. Sabun buku cap ‘kapak’ berwarna kuning dilumur bukan sahaja ke seluruh badan, malah menjadi ‘syampu’ rambut dan pencuci muka. Pedih bukan kepalang bila sesekali meleleh memasuki mata. Menunggu terbitnya matahari sebagai tanda bermulanya zaman persekolahan amat menyeksakan. Rasa bangga, resah, suka dan takut bersilih ganti. Mahu sahaja perasaan itu dikongsi bersama dengan seluruh penduduk kampung.
Memasuki alam seorang murid sekolah rendah
sekitar tahun 70an cukup indah untuk dikenang. Tanpa falsafah, tanpa misi dan
visi, sekolah menjadi tempat paling menghiburkan. Sembunyi ibu dan galah
panjang, menjadi ‘eviden’ tidak rasmi untuk menguji daya tahan. Konda- kondi dan batu seremban ‘terapi’ yang cukup berkesan untuk kira mengira,
kejujuran, kerjasama dan kesepakatan. Lelayang kertas yang dilipat dua atau
diubahsuai menjadi kapal terbang, jet pejuang, kolek mahupun sampan menjadi
wadah menampilkan kreativiti, kepekaan dan ketelitian. ‘Telefon’ tin susu yang
diikat pada seutas tali panjang adalah simbol inovasi kami. Satu-satunya bola
kulit ‘berbonjol’ yang tetas
jahitannya menjadi rebutan semua murid tanpa mengira umur . Bosan berebut bola
yang dikongsi beramai-ramai kami meredah
kebun mengumpul getah beku untuk dijadikan bahan ‘reka cipta’ permainan baharu.Dahan
atau ranting pokok yang sedikit bengkok di hujung dipatahkan menjadi kayu hoki kami. Kami tidak pernah terfikir
adanya jadual waktu. Kami hanya dibatasi dengan peraturan-peraturan yang paling
asas, sama ada di dalam mahupun di luar kelas. Pendek kata, ‘semua keseronokan’ ada di
sekolah. Sekolah adalah dunia baharu, ‘dunia fantasi’ bagi kanak-kanak seperti kami.
Bagi kami itulah makna sebenar ‘bersekolah’.
Sepanjang yang diingat, tidak pernah aku
membuat sebarang aduan kepada emak dan bapak bila berlaku sesuatu. Benjol di
dahi kerana ‘bertinju’, luka di kaki terpijak kaca, terkehel kerana terjatuh
berkejar-kejaran atau berdarah tertusuk duri biasanya akan sembuh sendiri. Daun
senduduk muda dikunyah sebelum ditepekkan sebagai pengubat luka. Mampu menahan
bengkak bisa menjadi kepuasan.Itulah ‘ikhtiar hidup’ yang dipelajari sebagai
anak kampung tanpa perlunya perkhemahan atau kem-kem bina semangat. Bagi kami,
emak bapak tak perlu risau, emak bapak tak perlu rungsing dan tahu bila, di
mana, kenapa dan bagaimana boleh berlaku. Kami juga tidak pernah hairan bila
sesekali penampar cikgu hinggap di pipi atau sebelah kaki kejang berdiri di
atas meja menerima hukuman.Bilai di punggung akibat disesah oleh cikgu tidak
pernah memutikkan dendam. Jauh sekali mempertikai atau bertanya dari mana punca
kuasa menyesah anak orang. Hormat kami pada cikgu tak pernah surut. Takutnya
juga tak pernah padam. Komuniti kampung juga amat menghormati cikgu.Buatlah apa
sahaja cadangan, pandangan, nasihat atau teguran, jika luahnya dari mulut
seorang cikgu semua akan angguk setuju.
Banjir yang sering melanda menengelamkan
padang bola dan jalan-jalan sekitarnya memberi isyarat bahawa pesta air telah
bermula. Parit besar di hadapan SK Seri Sekawan Desa berhampiran kedai Ah Tee
yang fasih berbahasa Jawa menjadi medan untuk kami menguji kehebatan menyelam
dan berenang bila musim tengkujuh tiba.Permainan ‘Tonjen Air’ menjadi begitu popular sambil menunggu sesi sekolah
agama bermula.Tanpa seurat benang kami terjun ke permukaan air sebaik sahaja
mencampakkan baju seragam dan beg sekolah ke atas pokok. Saat itu kami tak
pernah terfikir berapa dalamnya air, kelajuan arus dan tunggul-tunggul kayu
yang berselirat di dasar parit. Emak bapak yang membawa bekalan makanan tengah
hari penuh sabar menunggu dan memerhatikan dari tebing seolah-olah memberi
restu. Tiada suara-suara yang menghalang kami, apa tah lagi memberi ingatan
tentang bahayanya air yang mengalir deras menuju ke laut. Cikgu turut menyinsing seluar bermain air di
tengah padang melayan murid-murid perempuan. Musim tengkujuh juga memberi
peluang untuk kami mencari duit kocek tambahan. Motosikal cikgu yang dipenuhi
selut tanah gambut, becak dan lumpur akan kami tolak beramai-ramai untuk
dicuci. Dengan upah sepuluh atau dua puluh sen untuk beberapa buah motosikal
yang dibasuh, cukup untuk kami kongsi lima atau enam orang dan bermewah-mewah
di kantin.
Antara fitrah alam, sekolah dan dunia kami
anak-anak kampung saling melengkapi. Melalui alam kami belajar dan memahami
erti sebenar kehidupan, melalui sekolah kami dipersiapkan dengan sedikit ilmu
untuk masa depan.
Sejujurnya, sasaran atau KPI aku dan
pastinya teman-teman yang lain dalam akademik sepanjang menjadi murid ‘sangat kabur’.
Kalau ada pun, cuma berkeinginan untuk
dapat nombor satu kerana orang kata, nombor satu itu lebih baik daripada
nombor dua, tiga, empat dan lima. Tanpa kelas tambahan dan kaunselor untuk
bimbingan dan memberi motivasi menambahkan keyakinan bahawa apa yang aku raih
setiap kali ujian diadakan tidak lebih sebagai anugerah. Buktinya, Ujian
Penilaian Darjah Lima yang sama taraf dengan UPSR diketahui bila cikgu
mengarahkan kami mengemas bilik dan menukar susun atur meja serta sedikit
taklimat berkaitan ujian. Rasa teruja untuk berdepan dengan ujian bertambah
bila dapat memiliki pensel 2B belang hitam kuning yang boleh dianggap sebagai
barangan ‘mewah’ ketika itu, pemadam yang dihiasi dengan lambang dan bendera
negeri serta pembaris kayu kapur berwarna kuning enam inci. Tanpa Qiamullail
dan Solat Hajat Perdana, kami sebenarnya lebih ‘teruja’ untuk melihat ‘orang
asing’ yang ditugaskan menjadi pengawas bukannya memikirkan susah atau
senangnya soalan. Keterujaan akan bertambah bila kami dibenarkan keluar kelas
lebih awal atau berbeza dari murid-murid yang lain. Tanpa program kelas
tambahan malam atau hujung minggu kami lalui hari-hari ujian tanpa rasa
tekanan. Umpama daun kering yang hanyut dibawa arus. Kekadang, mungkin bila
teringat emak akan bertanya… “dapat nombor berapa?”. Itupun selepas beberapa
minggu keputusan ujian penggal diumumkan.
Ketiadaan kemudahan elektrik, paip air,
jalan dan telefon banyak mempengaruhi budaya dan cara hidup aku dan rakan-rakan
sebaya. Kasut baharu yang sekali-sekala bapak belikan lebih banyak menghabiskan
‘hayatnya’ dalam bungkusan plastik atau diikat dan dikalungkan di leher bagi
mengelakkan kotoran. Kaki yang berstoking dan dipadankan dengan kasut putih
bertahan hanya beberapa hari pada awal tahun.
Kami lebih selesa berkaki ayam sama ada di dalam kelas atau bermain di
tengah padang. Sesekali bila pihak sekolah mendapat tahu akan dikunjungi
pelawat, barulah arahan untuk memakai kelengkapan sekolah dikeluarkan.
Satu-satunya waktu yang merimas, merisau dan membimbangkan kami ialah bila
terlihat kelibat misi dan rombongan pejabat kesihatan memasuki kawasan sekolah.
Jarum yang panas dibakar, minyak ikan yang meloyakan, ubat cacing dan peralatan
mencabut gigi serba putih sering menganggu perasaan dan keseronokan kami.
Sesetengahnya, lebih rela lari balik ke rumah sambil meraung-raung atau
menghilangkan diri duduk di kolong bawah bangunan.
Kini lebih empat dekad atau dalam bahasa
yang mudah empat puluh tahun alam itu telah aku tinggalkan.Namun, dengan nikmat
kerjaya yang Allah telah tetapkan, aku masih setia dengan sekolah dan seisi
ceritanya. Plot cerita pun telah banyak berubah. Headcount, Muhasabah, Melindungi
Masa Instruksional (MMI), Post Mortem, Kajian Tindakan, Inovasi, PIPP,PPPM, NKRA,
KPI, Indeks Komposit, MBMMBI, 1 Murid 1 Sukan, Bestari, PBS, Peka, SMM, SPS,
ISIS, ADAP, APDM, eGHadir, eKGSK, emisonline, eSPLG, SAPS, Segak online, EMIS,
MBR 1.0 dan lainnya mewarnai
cerita kehidupan kami warga cikgu. Kami kena lebih bijak mengurus emosi. Kami
kena lebih bijak menyerap tekanan. GURU
MALAYSIA: 1 ASPIRASI 1 AGENDA….SELAMAT HARI GURU UNTUK RAKAN SEPERJUANGAN
KHUSUSNYA CIKGU SAKTI.
No comments:
Post a Comment